Her køber Carlsberg op
Med årsregnskabet for 2011 følger også en liste over de steder, hvor Carlsberg har fuldført bryggeriets M&A-strategi.
Listen over opkøb i 2011 er som følger:
• Carlsberg øgede ejerandelen i sin indiske forretning, South Asian Breweries Pte. Ltd., til 94 %
• Carlsberg offentliggjorte udvidelsen af sin tilstedeværelse i Kina gennem etableringen af det planlagte joint venture Chongqing Xinghui Investment Co., Ltd. Når dette er på plads, vil Carlsberg direkte eller indirekte være involveret i 42 bryggerier i Kina
• Carlsberg erhvervede yderligere 1 % af aktiekapitalen i joint venturet Lao Brewery Co. Ltd., Laos, gennem en ikke-proportional kapitaludvidelse og opnåede dermed kontrol med selskabet gennem en trinvis virksomhedsovertagelse
• Carlsberg øgede sin ejerandel i Hue Brewery i Vietnam fra 50 % til 100 %
Samtidig har Carlsberg planer om at fremsætte et frivilligt indløsningstilbud på de resterende udestående aktier i Baltika. Dette vil ske, når formaliteterne vedrørende konvertering af præferenceaktier og annullering af egne aktier gør det muligt.
Carlsberg forventer, at det sker senest i maj 2012, samt at forøgelsen af ejerskabet fra 85 til 100 % kan komme til at koste op mod 6,5 mia. kr. med en nettoomkostning for Carlsberg-gruppen i 2012 og fremefter på maks. 4,4 mia. kr. som følge af en positiv effekt af finansielle arrangementer.
- Rusland er verdens fjerde største ølmarked, og Carlsberg-gruppen har fuld tillid til de langsigtede markedsvolumen- og indtjeningsmuligheder. Transaktionen er et led i Carlsberg-gruppens strategi om at have 100 % ejerskab af sine vigtigste datterselskaber for at opnå større driftsmæssig fleksibilitet. Med 100 % ejerskab af Baltika kan selskabet blive fuldt integreret i Carlsberg-gruppen, hvilket vil accelerere gennemførelsen af beslutninger og derudover gøre Baltika til et vitalt led i den back end-integration, som Carlsberg-gruppen for nylig har accelereret, lyder begrundelsen i regnskabet.